fredag 6. februar 2009

Fredagskos

Da var det helgen igjen! Og tid for familiekos. Mitt personlige prosjekt med å lage mer mat, og holde meg unna hurtigvariantene, inkluderer selvsagt også familien, og noe av det barna så langt har satt mest pris på er å lage egen pizza. Det er virkelig verdt det lille ekstra arbeidet å lage en egen pizza til hver, for da er det mye mer glede i å spise det en har laget til bare seg selv. Til og med grønnsakene går ned på høykant da.

Uansett hva resten av toppingen skulle bestå av, så er pizzasausen den samme. Den er selvkomponert og er noe av det jeg har eksperimentert med lengst. Jeg liker best å lage mat etter slumpemetoden, men det blir oppskrifter av det etterhvert. Her er det som alltid finner veien i sausen:

1/2 til 1 løk (alt etter størrelse)
1 fedd hvitløk
1 mellomstor gulrot
Rapsolje el. olivenolje til steking
- finhakkes og stekes på middels varme til det er mykt
- etterpå har du i og lar koke en stund:
1 boks hakkede tomater
5-6 stk soltørkede tomater (hakket)
- krydre med det du har for hånden eller liker best
salt, pepper, oregano el pizzakrydder har jeg alltid i, og ofte chili el tabasco
- til slutt bruker jeg stavmikseren til det er uten klumper.

God fredag!

Sist gang ble det slik; da var fyllet stekt champignon, squash og paprika, sammen med rester av grillet kylling, løk, oliven, cherrytomater - og med manchego-ost på toppen etter at den var stekt. Det var godt!

2 kommentarer:

Mari Anne sa...

Hm, kanskje det ja. Det hørtes ikke så vansklig ut. Jeg får prøve tror jeg.

Alt godt sa...

deilig! Fint med middagsrestar på pizzaen.